onsdag 3 december 2014

KLIMATSMART MAT!

Det gillar vi!

Ja vad menar jag då?

Jag ogillar att kasta mat och försöker så långt det bara går, att ta till vara på all mat som finns här hemma.Jag försöker alltid planera och att handla därefter.Ibland när jag handlar så köper jag på mig för mycket, ser grönsaker & känner att jag bara måste ha dem! Även i fall det inte är planerat.
Och det gör  ju att kylen ibland blir överfull av all möjlig mat & grönsaker.Men då sätter jag stopp & börjar rensa & laga av vad som finns, tar rester och det som går på sista refrängen! Häromdagen så tog jag till vara på Hirs (glutenfria gryn),Mandel pulpa( det som blir över när man gör mjölk),Morot&broccoli (ångkokt),Färsk broccoli ( eko kampanj på Ica) Så det var bara att sätta igång och börja laga till något av det. Det som får komma till är kryddor & smaksättning.Sen vill jag tillägga att klimatsmart för mig är att handla i säsong &
jag köper huvudsakligen ekologisk mat.
Visst händer det att man frångår regeln men i det stora hela så är det min matfilosofi!


Sallad till middag!


Här så samsas granatäpple,kimchi,alfalf groddar,avocado,
romansallad,picklad rödlök.
Gurka & Baby tomat.
Dijondressing & kuber av No moo Pikant från VEGUSTO!
Mums säger jag bara!



Resterna blev super goda biffar, som smaksattes med oliver,soltorkad tomat & basilika.
När man lagar mat på rester är det ju svårt att ge exakta mått, men om man gör biffar så handlar det ju om att få dem att hålla ihop.




KlimatGODAbiffar!

Jag hade ca 2 dl morot & broccoli i kylen ( de var ångkokta )
En broccoli bukett färsk
1,5 dl kokt hirs
1/2 dl pulpa från mandel

Till det addera jag 
lök
vitlök solo
balsamvinäger
en hand full oliver (svarta)
Soltorkad Tomat
Lantbuljong  Renee V
2 tsk fiberhusk
3-4 msk fullkornsrismjöl
2 chia ägg*
2 msk näringsjäst
cayannepeppar
basilika
persilja
salt /svartpeppar

Börja med att ångkoka den hela broccoli buketten / låt den sen ligga i ett durkslag.
Hacka och stek lök & vitlök ,tillsätt broccoli & morot.
Rör runt i pannan och häll i en msk balsamvinäger som får ånga av.
Hackade oliver & soltorkade tomater hoppar också i pannan.
När allt har stek klart så lägg allt i en matberdare.

Mixa allt och tillsätt rismjöl,fiberhusk,chia ägg ( går utmärkt med vanliga ägg)

När det är klart så häll över smeten i en bunke.
Tillsätt lantbuljong,hirs,näringsjäst,chili,cayannepeppar 
rör allt och känn efter på konsistensen om den är formbar & håller ihop.
Annars så tillsätt mer rismjöl.

Om man känner sig nöjd så smakar man av med salt / peppar & hackad persilja /basilika


Pensla ett bakplåtspapper med en blandning av balsamvinäger & olivolja.
Forma biffar och lägg på bakplåtspappret och pensla ovansidan med samma blandning.

Sätt i ugnen på 200 grader i 30-35 minuter ,vänd ett par gånger på biffarna,
Måste  vänta först till det fått en stekyta.

chiaägg* = ett ägg motsvarar :1 msk chia/ 3 msk vatten blandas och får stå till sig och bilda ett gel.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar