lördag 8 november 2014

STOCKHOLMSMÄSSAN OCH PICKLADE KIKÄRTOR!

STOCKHOLMSMÄSSAN VAR DET.......

Ja då besökte jag Mässan idag och det var både trevligt & intressant med mindre avvikelser! 

Till att börja med så stanna jag upp på BOKTORGET Och lyssnade på en jätte intressant 
föreläsning med:

Anders Hansen & Carl Johan Sundberg som har skrivit boken 

HÄLSA PÅ RECEPT ,träna smartare, må bättre, lev längre

Boken baseras på ren forskning och menar att Medicinska mirakelkurer oftast visar sig att inte hålla vad det lovar.Den berättar att det är träning & fysisk aktivitet som bromsar åldrande ,demens och många andra vanliga sjukdomar.

Fysisk aktivitet reglerar vikten ,aptiten ,humöret och botar sjukdomar.

Helt klart intressant! 

Sedan hade jag planerat att lyssna på VEGO med Mattias Kristiansson som precis kommit med sin 1:a Veganska kokbok & driver Bloggen VEGORIKET! av någon konstig anledning 
så missade jag den för att presentatören sa att det var någon annan som skulle hålla ett föredrag. Jag förstod det som att Mattias skulle hålla föredrag efter dem......
Kom lagom till slutrepliken av Vego föreläsningen! Tråkigt men NEXT TIME......

Men yoga,träning och hälsa, det fanns något för alla!

Provsmak & många mässerbjudanden.

Mittkök mässan hade många besökare och många utställare. Tycker att en stor del av mässan upptogs av vin, ja det kändes som en vinmässa.

Hade gärna sett mer mat.

Men jag tog mig ett snack med vitamix utställaren och fick finfina tips för min favvo köksmaskin.

Bästa behållningen stod Vitamix för på matmässan . 
men en & annan pryl köpte jag på mig!

Mässan har två dagar kvar....













Tänkte bjuda på några goda snacks att äta rakt upp & ner eller varför inte strössla på en sallad!







Jag har testat att göra Picklade kikärtor och det var inte fel alls.

Jag gör en lag på 1/2 dl vatten ,1/2 dl Kokosvinäger ,2 msk äppelcidervinäger, 3 msk kokos socker & 250 gram kikärtor!

Burk eller koka själv avgör du,men det ska vara 250 gram utan vätska.

Rör samman lagen & se till att sockret löser sig ordentligt ( jag tar vatten från tekokaren och rör ut sockret först)

Marinera kikärtorna under natten eller några timmar i en burk med lock i kylen.

Sätt ugnen sedan på 150 grader och håll av lagen från kikärtorna.

Låt dem ligga i ett durkslag & rinna av för att sedan lägga dem en stund på hushållspapper.

Blanda samman:

  • 2 msk koriander 
  • Vitlöks granulat
  • 1 msk sesamolja
  • 1 nypa flingsalt
  • Koreanska chiliflingor        

Blanda kikärtorna med röran och bred ut på ett bakplåtspapper i en långpanna.
In i ugnen och låt dem rostas tills de är torra ca 30 minuter.

Mums så gott..... det är bara fantasin som sätter gränsen för hur man kan smaksätta dessa!
recept till lagen har jag utgått från boken  Picklat & klart från kimchi till plommon i Madeira. av Pia Hall

Och idag är det Lördag och jag ska iväg på något spännande som jag har sett framemot!
Vegetarisk matlagnings kurs! 

 TREVLIG LÖRDAG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar