måndag 17 november 2014

SÖTPOTATIS & QUINOA PÅ EN SÖNDAG!

LJUMNA GRÖNSAKER I EN SALLAD ÄR ALDRIG FEL......


En söndags sallad !

Ibland vill man att maten ska gå fort , men ändå kännas som en lagad måltid! Så var jag idag. Lagade ungsrostade grönsaker, till den övriga familjen, som de hade till deras
 grillning & bea.

Själv hade jag varken biffar eller annat i kylen.....
Och efter pw ville jag ändå ha varm mat i magen men med minsta möjliga arbetsinsats!

Mättande & god sallad!
Babyspenat
Hel sötpotatis
rödlök
Kokt quinoa
Fetaost
1/2 dl valnötter
1/2 granatäpple
Groddar
Urtekram Rotfruktskrydda
Grovkornig senap
Honung
Olivolja
Hackad persilja

*
Tvätta & skiva sötpotatisen ,krydda med urtekrams rotfruktskrydda
 & ringla över olivolja.
Rosta i ugnen ca 20-25 minuter på 200 grader.

Vispa ihop olivolja,senap & äppelcidervinäger.
Blanda detta med quinoan.
På ett stort fat blandar man baby spenat ,rödlök & den marinerade quinoan.När sötpotatisen är klar så blandar man i även den.

Krydda med svartpeppar , flingsalt  & gärna lite cayennepeppar.
Vänd runt allt.
Toppa nu salladen med feta,granatäpple,persilja & valnötter.

Till detta så stekte jag skivad portabello svamp som jag kryddade
 med tamari,svartpeppar, vitlök & lök granulat
 medan det stekte i pannan.

Lite avocado vid sidan & min mat var i hamn!


Trevlig dag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar