fredag 14 november 2014

PULPAN BLEV FINFNA BIFFAR!

Jag äter gärna matiga sallader & biffar.......

Biffar gör jag oftast med bönor som bas & sen fyller jag på med olika gryn & grönsaker.
Kryddorna är självklart viktiga.Jag vill att det ska smaka & hända något när jag äter min mat.
Och vem vill egentligen inte det !

Efter jag gjort min mandelmjölk idag så hade jag pulpan ( det som blir kvar i nötpåsen,när man silat mjölken) att stoppa i min biffsmet.



Smakrika små Bean burgers!
250 gram stora vita bönor
5-6 champinjoner
lök /vitlök /röd chili
 2 tsk Äppelcidervinäger
3 tsk tamari
1/2 dl rårismjöl
1 tsk fiberhusk
Färsk dill
Hej bombay Buljong från Renee Voltaire ca 1 tsk och lite mer!
*
Stek lök ,vitlök & chili i kokosolja & tillsätt champinjoner.
Låt detta steka mjukt på medelvärme, i sedan med äppelcidervinäger & tamari.
Låt detta ånga av och putta i Hej bombay buljongen.
Ställ åt sidan och svalna något.

Häll nu pulpan i en matberdare (
om du inte har pulp, ta 1 dl mandlar eller solrosfrön)
Med pulpan så behöver man inte mixa det separat först ( mandlar / solrosfrön måste mixas först till ett grovt mjöl)
Tillsätt nu fiberhusk, rårismjöl & bönorna från stekpannan.
Det ska vara lagom mixat så det finns lite tugg vänliga bitar kvar i smeten.
Avsluta med att tillföra hackad dill och någon matsked olivolja i smeten.
smaka av och salta / peppra.
*
forma mindre biffar och vänd dem i sesamfrön.
dutta lite olja på dem!
Grädda på 175 grader i vanlig ugn eller 150 grader i varmluftsugn
ca 30 minuter ,vänd på dem efter halva tiden.

Gott Gott!

Trevlig Fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar