lördag 29 november 2014

LÖRDAGS MAT!

Många viljor och olika mat till en hel familj!

Hur gör man om en äter vegetariskt och de andra äter icke vegetariskt.
Jag är ju den som lagar mat här hemma & måste ju se till att alla blir nöjda.

Jag försöker tänka att tillbehören ska fungera gemensamt till alla , så långt det går.
Eftersom jag är den som äter avvikande hos oss , så ser jag till att ha biffar & dylikt färdigt till mig & våra måltider.

I bland så fungerar ju inte det & då gäller det att ha något snabblagat på lut.

Snabb stekt Portabello är en sådan sak.

Jag sköljer skivar och steker den i kokos olja,tillsätter vitlöks & lökpulver ,peppar & en tsk shoyo, lite chiliflingor, 1/2 msk olivolja som smaksättning och någon ört .Det är så gott & definitivt matigt.

I dag hyvlade jag NO MOO PIKANT på stekt Portabello.
Jag är inte så förtjust i ost ersättare egentligen , men när jag hörde talas om denna, så var min nyfikenhet väckt.
Det är ost som är Glutenfri, sojafri & vegancertifierad av Vegan Society.
Den är unik i sitt slag eftersom den är lagrad.

Pikant påminner om parmesan. Det finns totalt 7 sorters ost, alla värda att testas. Min köpte jag på Goodstore på Hornsgatan i Stockholm.

En sallad som är både matig & mättande är min broccoli/ hirs sallad.

Den passar till alla och sedan kan man välja valfri protein till.
Godaste Broccoli & Hirs sallad!

Vegansk ost värd att testas!

Stekt Portabello!



Recept!


1 dl okokt Hirs blir 3 dl kokt ( Är Glutenfritt)
Ekologisk broccoli bukett
1 morot
1 schalottenlök
Granatäpple
Mandelspån
Lantbuljong (Renee Voltaire)
Saft & skal zest från citron
olivolja
!-2 tsk Gogrilla piri piri sås
1 Krm Chilipulver/Cayannepeppar
1-2 tsk Vitlöks granulat
Herbamare /örtsalt

Koka hirs efter beskrivning på fpk ( saltå kvarn )
Låt svalna och fluffa upp det.

Skölj Broccoli och skär av buketterna från stammen.
Skär i mindre bitar.

Pressa citron 
Blanda citron , 2 msk med 1msk olivolja Och häll över broccolin.
Riv med zest järn , Citron skal , hacka löken  & tillsätt i broccolin.
krydda med örtsalt, gorilla sås ,vitlökspulver & peppar.
Massera nu broccolin försiktigt med all marinad och ställ att vila en stund.
När det är dags att mecka ihop salladen så tillsätt ca 1,5 dl av den kokta Hirsen & arbeta in den tillsammans med broccolin.
Tillsätt sedan granatäpple,mandelspån,morot hyvlad i strimlor med potatisskalare.
Om det behövs så ta i mer olivolja & citron
Smaka av med flingsalt & peppar!

Mycket nöje!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar