torsdag 6 november 2014

KLADDKAKANS DAG & FREDAG!

JAG UNDRAR HUR MÅNGA KLADDKAKOR DET BAKAS IDAG?

Så är det Fredag igen och helgen ligger framför en!
Det händer ett & annat roligt denna helg!

Först av allt så har Stockholmsmässan två spännande mässor som håller på just i detta nu!

Allt för hälsan & Mitt kök mässan 6-9 november!

Kan knappast bli bättre.

Hälsa & matlagning är ju mina största intressen. 
Träning ingår i den kombon!

Ja nog måste väl kladdkakan vara den mest bakade & googlade kakan idag.

Den förtjänar sitt goda rykte inte tu tal om annat.

Och ingen kan egentligen misslyckas med en kladdkaka.
Den går att smaksättas & varieras i det oändliga.Glutenfri,vegan och sockerfri eller klassisk med vetemjöl,socker & smör valet är ditt.


Men jag tänkte gå mot strömmen och göra något annat,Choklad förvisso!

Mitt första val när det kommer till godsaker & desserter är alltid Choklad.
Äter jag borta eller ute brukar jag inte krångla för mycket ,det ända kravet är att det måste vara gott för att jag ska äta.
Känner jag att det verkar vara av mindre god kvalité avstår jag hellre,men om jag äter det , då har jag gjort mitt val & börjar inte ifrågasätta vad eller varför det innehåller vad det gör!

 Tillbaka till min alternativa kladdkakka.

Recept:

Chokladmousse.
  • 20 gram kakaosmör
  • 2 mogna avocado
  • 1 dl mandelmjölk
  • 1/2 dl carobpulver*
  • 1/2 dl kakaopulver
  • 1/2 dl honung
  • 1 tsk vaniljexstrakt/pulver
  • en liten nypa havssalt
  • hallon eller blåbär
Smält kakaosmöret i ett vattenbad.
mixa allt utom smält kakaosmör i en blender tills det är slätt.

Nu är det dags att i en tunn stråle tillsätta kakaosmöret medan maskinen arbetar.

Om din blender inte är den starkaste rekommenderar jag dig att även köra några varv med en handmixer.Det är inte roligt med små bitar av avocado i moussen.


Resultatet blir ypperligt i en Vitamix mixer, men det är ju inte alla som har en sådan hemma.
Då är detta sätt det bästa, att  avslutningsvis mixa upp med en handmixer.

Ställ kallt ,gärna några timmar och dekorera med bär eller vad man nu väljer.



*Carobpulver eller Johannesbrödsmjöl som det också heter är en buske som tillhör ärtsläktet & växer vid medelhavsområdet. .Det kallas också fattigmans choklad.

Den innehåller många nyttigheter & har en naturlig sötma som är bra för den med stark sötsug.Den lugnar oroliga magar.

Idag går den att köpa på de flesta välsorterade butiker, annars så finns den på hälsokost & nätet.

Receptet kommer ursprungligen från Josefine Jägers Bok Hello Green, men jag har valt att göra vissa små ändringar.





<a ="http://www.bloglovin.com/blog/13123359/?claim=">Följ min blogg med Bloglovin</a>

3 kommentarer:

  1. Så gott med kladdkaka, får se om det blir någon idag mmm kram!

    SvaraRadera
  2. *Alternativ kladdkaka skulle det stå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Amy!

      Kladdkaka är ju aldrig fel, men denna nyttobomb gör mitt choklad behov alldeles tillräkligt nöjd! Trevlig Helg / kram

      Radera