torsdag 6 november 2014

FRUKOST DAGENS BÄSTA MÅL!

HAVREGRYNSGRÖT.....


Jag gillar att äta frukost på morgonen. När lugnet har lagt sig och man & barn har gått iväg för dagen!

Det brukar vara jag, en bok & dagens val av frukost!

Havregrynsgröt är man ju uppvuxen med, det var mamma med sin smörklick, socker,mjölk & gröt.

Gunde Svan klev nog inte ut i skidspåret utan sin gröt.......

Min egen erfarenhet av de små flingorna är uppblåst mage.Ja tyvärr ,hur gott jag än tycker att det är, så har känslan efteråt varit mindre angenäm.

Havregryn är i sig själv glutenfria, men just för att produktionen oftast är i samma lokaler där det förekommer gluten, så kan man inte garantera att det är glutenfritt!

Men det finns Alternativ!

Det finns olika märken av havregryn som garanterar glutenfritt , som har framställts i en skyddande atmosfär.

Själv testade jag URTEKRAMS EKOLOGISKA - GLUTENFRIA HAVREGRYN!

Beskrivning som går att läsa om dessa havregryn på www. bodystore.com

  • Ekologiska havregryn
  • Innehåller max 20ppm gluten & får därmed kalla sig glutenfria
  • Havre odlas på noggrant utvalda fällt där det tidigare har odlats glutenfria grödor
  • Extra noga kontroll av rengöringen i lagersilo under transporten 6 i kvarnen
  • Havren rensas, skalas, valsas & packas under ett och samma arbetsmoment
  • Med ett högt fiberinnehåll
  • Veganvänliga                                         


Jag blir mätt & nöjd och magen slipper att bli uppblåst.

En skål gröt med mandelmjölk ,rivet äpple  & kanel är en god start för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar