torsdag 6 november 2014

BLOMKÅLS COUSCOUS!

Här har vi en favorit hos mig!


Couscous är egentligen gjort på små korn av  Durumvete och är ett kolhydratrikt livsmedel.

Det innehåller gluten och för den som vill hålla nere på kolhydrater & gluten , så finns det idag finfina alternativ.

Min favorit är blomkål, som jag mixar i en matberdare till små gryn.

För övrigt så fungerar palsternacka lika bra.

Recept:


  • 1/2 Blomkålshuvud ( om det är stort)
  • En röd & grön paprika
  • 3-4 salladslökar
  • Blasten från blomkålen (här tar vi vara på hela grönsaken )
  • 1 röd chili (jag behåller alltid fröna )
  • Vitlök efter smak & tycke
  • Stark Ajvar Relish
  • Stor bladig persilja
  • Salt /peppar från kvarn
  • kokosolja
Först sköljer vi grönsakerna och sätter på oss förklädet.

Sedan mixar vi blomkålen till små gryn med pulsknappen på matberedaren.
Skär blasten från blomkålen i 1 eller 2 cm strimlor.
Hacka,skär & strimla övriga grönsaker.

Smält kokosoljan i en panna & Stek grönsakerna på medelvärme och tillsätt vitlöken.
Sedan är det dags för blomkålsgrynen ( de ska förbli al dante) & slutligen så vänder vi runt
Ajvar.

Saltar & pepprar med kvarnen.

Strö persilja på toppen.

  
Själv brukar jag servera kikärts eller linsbiffar till detta & någon god sås till!
Annars fungerar det med lite böner eller kikärtor om man inte har färdiga biffar hemma.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar