fredag 14 november 2014

ATT GÖRA EGEN NÖTMJÖLK ÄR SÅ ENKELT........

Och sedan jag började att göra egen, så är det de ända jag vill ha!

Favoriten är mandelmjölk och den använder jag till både bakning & smoothie, just för att det är en mild smak som passar till det mesta!


Jag blötlägger ca  2- 3 dl mandlar över natten i kylskåp.
sköljer dem sedan noga på morgonen,
lägger dem i min Vitamix med ca 2 dl vatten
och låter maskinen snabbt mixa mandlar och vatten släta.
Då tillsätter jag ytterligare ca 600 ml vatten och kör maskinen tills
allt är ihop mixat.Silar den i en nötpåse och häller tillbaka mjölken i kannan
och tillsätter en nypa flingsalt och kör igång maskinen igen.

Två flaskor mjölk som står sig upp till 4 dagar i kylskåp.
Gott att också bara ta sig ett glas.......

Pulpan som blir kvar i nötpåsen fungerar finfint i biffar ,kakor & bröd!

ttp://ping.bloggportalen.se/BlogPortalPing/ping/153544/14919984 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar